بیوفیدبک

بیوفیدبک تکنیکی است که شما می توانید از آن استفاده کنید برای اینکه یاد بگیرید تا عملکردهای بدن خود مثل ضربان قلب تان را کنترل کنید. با بیوفیدبک، شما به سنسورهای الکتریکی متصل می شوید که به شما در دریافت اطلاعات (بازخورد) زیستی بدن (بیو) شما کمک می کند.

این بازخورد به شما کمک می کند تا بر روی تغییرات ظریف در بدن خود، مانند آرامسازی عضلات خاص، و یا برای دستیابی به نتایجی که می خواهید، مانند کاهش درد، تمرکز کنید. در اصل، بیوفیدبک به شما برای استفاده از اندیشه هایتان جهت کنترل بدن خود، بهبود وضعیت سلامتی یا عملکرد فیزیکی، قدرت می دهد.

همان طور که میدانیم ریشه بسیاری از مشکلات روان شناختی انسان ها ریشه در اضطراب افراد دارد. اضطراب به صورت کلی و در حد معقول می تواند سازنده باشد و باعث پیشرفت افراد شود. اما در برخی شرایط و در برخی از افراد اضطراب به حدی افزایش می یابد که نه تنها اثر سازندگی ندارد، بلکه به شدت مخرب است.

یکی از نمودهای بیرونی اضطراب مخرب علائم جسمانی نظیر ضربان قلب بالا، تنگی نفس، گرفتگی عضلات، تغییر ناگهانی دمای بدن، تعریق بیش از حد و سایر مشکلات جسمانی است که پزشکان برای آن ها دلیل پزشکی نمی یابند و در نهایت این علائم، ما را به سمت اضطراب بیش از حد افراد هدایت می کند.

گاهی اوقات اضطراب تنها به این حالت های جسمانی اکتفا نمی کند و مشکلات خاصی نظیر حملات پانیک را ایجاد می کند که در آن این علائم جسمانی به صورت ناگهانی به فرد دست می دهد و فرد نگران از دست دادن کنترل خویش و حتی ترس از مرگ ناشی از این علائم می باشد. بیوفیدبک با کمک سنسورهایی که به بدن افراد وصل می شود به تنظیم این علائم جسمانی و در نهایت کاهش اضطراب افراد کمک می کند. افراد دارای حمله پانیک در طی جلسات درمان می آموزند که چگونه می توانند این علائم جسمانی را کنترل کنند و اجازه ندهند علائم مذکور باعث ترس و وحشت و افت عملکردشان شود.

علاوه بر پانیک اختلالات دیگری نیز وجود دارد که به دلیل عملکرد مشابهی که دارند از طریق بیوفیدبک قابل درمان هستند. اختلالاتی نظیر اضطراب اجتماعی، استرس پس از سانحه، اختلالات سازگاری، بازارهراسی و همچنین مشکلات جسمانی نظیر سردرد تنشی، میگرن، درد کمر، آسم، درد مزمن، فیبرومیالژیا، فشار خون بالا، سندرم روده تحریک پذیر و … که علائم و عملکرد تخریبی مشابه پانیک دارند توسط بیوفیدبک و آموزش های در حین درمان بهبود می یابند و به راحتی می توان تغییرات مثبت افراد را در روند درمان مشاهده کرد.

در کلینیک اضطراب سنسورهایی به شکم، قفسه سینه و انگشتان دست افراد متصل می شود تا نرخ تنفس و ضربان قلب و سایر عملکرد ­های جسمی افراد بررسی شود و به آن ها آموزش داده شود تا چگونه کنترل آن ها را به عهده بگیرند. همچنین با استفاده از سنسورهای مرتبط با تعریق، دما و الکترودهای مربوط به انبساط و انقباض عضلات، به کاهش تعریق، کاهش درد و همچنین کاهش تنش و درد عضلانی کمک می کند.

در کلینیک اضطراب پکیج بیوفیدبک شامل ۱۲ جلسه به همراه انجام آزمون SRE در جلسه اول و آخر است. علاوه بر این در جلسه ۶ مراجع توسط متخصص ویزیت خواهد شد تا میزان بهبودی مورد بررسی قرار بگیرد.