Multiple Sclerosis)MS)ام اس یک بیماری مزمن با علت ناشناخته است

MS

تعریف ام اس:
ام اس مخفف واژه انگلیسی Multiple Sclerosis می باشد
ام اس یک بیماری مزمن با علت ناشناخته است که سبب به علت ها و از بین رفتن میل در سیستم عصبی مغز می‌شود که نتیجه آن اختلال در کارکرد سیستم عصبی است
(میلین،فسفولیپید پروتئینی است که به صورت عایقی رشته های عصبی بزرگ را می پوشاند و در انتقال پیام های عصبی نقش دارد)

علامت های بمیاری ام اس:
علائم این بیماری در اشخاص مبتلا بستگی به این دارد که کدام بخش از اعصاب آنها آسیب ببیند.
علائم اولیه ظاهر شده بسیار خفیف بوده و شامل موارد زیر است:
۱. سرگیجه و عدم تعادل
۲. خستگی
۳. ضعف دست و پا
۴. بی حسی و سوزش موضعی
۵. نقص در بینایی شامل تار شدن و یا دوبینی
۶. درد شدید در ناحیه صورت
۷. التهاب اعصاب چشم
با پیشرفت این بیماری سایر علائم نیز ظاهر می‌شوند که از جمله آن میتوان موارد زیر اشاره کرد:
 دردهای مزمن در ناحیه کمر و ماهیچه ها
 افسردگی
 فلج و ناتوانی جسمی
 مشکل در بلع
 مشکل در تفکر و عملکرد حافظه
 از دست دادن بینایی و یا نابینایی کامل
 ناتوانی جنسی
 مشکلات روده و مثانه

دیگر عوامل ام اس:
در مواردی که بیماری هنوز شدت پیدا نکرده پست ممکن است علایم به قدری ضعیف و ناچیز باشند که حتی نتوان وجود بیماری را تشخیص داد.
زمانی که بیماری بسیار پیشرفت کرد و شدت یافت فرد کاملا فلج میشود بیمار در این شرایط توانایی راه رفتن را از دست می دهد و دیگر قادر نیست از خود مراقبت کنند

علت بروز ام اس چیست؟
علت دقیق بروز این بیماری هنوز مشخص نیست

همه‌گیرشناسی یا اِپیدمیولوژی ام اس (ms)

• شیوع بیماری با فاصله گرفتن از خط استوا زیاد می شود
• وقوع این بیماری در نژادهای مختلف متفاوت است.
• محققان سن شروع این بیماری ام اس را معمولاً ۱۰ تا ۵۹ سالگی تشخیص دادند لازم به ذکر است که ۷۰ درصد بیماران ۲۰ الی ۴۰ ساله هستند.

راههای تشخیص بیماری ام اس چیست؟
هیچ‌گونه تست آزمایشگاهی قطعی برای تشخیص ام اس وجود ندارد اما بهترین روش تشخیصی که ۹۰ درصد بیماران از آن طریق به بیماری خود پی بردند MRI است.
سایر تست هایی که میتوان از طریق آن از وجود بیماری ام اس مطلع گردید آزمایش مغز نخاع یا CFS است که در مواردی که ام آر آی تشخیصی نیست می تواند به تشخیص این بیماری کمک شایانی کند.
آزمون های پتانسیل های فراخوانده نسبتMRI و CFS ارزش کمتری دارد ولی غالباً نشان دهنده کنده شدگی سرعت هدایت در مسیرهای عصبی است.

نکاتی که یک بیمار ام اس باید در مورد بیماری بداند و خود رعایت کند:
هنوز محققان توانستند راهی برای جلوگیری از مبتلا شدن به ام اس پیدا کنند
در هر صورت اگر فردی متوجه شد که بیماری ام اس را دچار شده است در قدم اول باید روحیه خود را قوی گرداند در مرحله بعدی بیمار باید از حمایت خانواده،دوستان و اعضای تیم پزشکی در درمان بر خوردار گردد تا روند درمان تسریع یابد و از طرفی فرد بیمار نباید احساس ضعف و تنهایی کند.

علل ابتلا به بیماری ام اس
محققان هنوز علت قطعی برای این بیماری شناسایی نکردند ولی بعضی از نظریه ها درباره مبتلا شدن به بیماری ام اس شامل موارد زیر است:
 شرایط جوی در سراسر جهان بر اساس این فرضیه نظر می رسد افرادی که در نواحی اطراف مدار چهل و نیم درجه ساکن هستند مثل کشورهای کره شمالی و جنوبی کره این بیماری شایع تر است
 ژنتیک ابتلای والدین و یا یکی از نزدیکان به این بیماری خطر ابتلا را در فرد افزایش می‌دهد
 عامل ایمنی به طور کلی این امر پذیرفته شده است که بیماری ام اس نوعی اختلال در سیستم ایمنی خودکار می باشد
 عامل ویروسی این احتمال نیز وجود دارد که یک عامل ویروسی در بروز ام اس نقش بسزایی داشته باشد

چه کسانی بیشتر به MS مبتلا می شوند؟
جالب است بدانید که افراد حساس و زودرنج زودتر از دیگران به ام اس مبتلا می شوند.
این نوع افراد که عموما اشخاصی فوق العاده حساس،زودرنج،عصبی،با کمترین ناملایمات تعادل خود را از دست میدهند و فکر خود را درگیر می سازند و به خود ودیگران پیله می کند زود تر از سایر افراد به ام اس مبتلا میگردند.

راه درمان بیماری ام اس چیست؟
درمان قطعی هنوز برای ام اس پیدا نشده است.
امروزه ترکیب درمان های دارویی و طب فیزیکی برای کاهش علائم ام اس به فرد بیمار توصیه می گردد.

یک راه دیگر برای درمان بیماری ام اس
یکی دیگر از راه های درمانی بیماری ام اس کار درمانی می‌باشد
کاردرمانی یعنی کاری هدفمند به فرد ارائه می شود تا آن را انجام دهد این کار ممکن است یا به شکل درمان فیزیکی باشد یا به شکل ذهنی.
هدف کاردرمانی این است تا بر روی مهارت های حرکتی مثل گرفتن و رها کردن اشیا،مهارت های نوشتاری و همچنین برای ارتقای هماهنگی دست و چشم افراد بیمار کار شود تا از پیشرفت ام اس جلو گیری به عمل آید و روند درمانی با پیشرفت مواجه شود.

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!