اختلال بازارهراسی (آگورافوبیا)

بازهراسی (آگورافوبیا)

بازارهراسی (آگورافوبیا)

هراس از مکان­های باز یا آگورافوبیا (Agoraphobia) نوعی اختلال اضطرابی است که باعث می‌شود افراد از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که باعث شود دچار حس‌های زیر شوند اجتناب ­کنند:

• به دام افتادن
  • درماندگی
  • وحشت زدگی
  • دست پاچه شدن
  • ترس

افراد مبتلا به آگورافوبیا زمانی که خود را در موقعیتی پر استرس می‌یابند، اغلب علائم وحشت زدگی مانند افزایش ضربان قلب و حالت تهوع را دارند. آن‌ها همچنین ممکن است این نشانه‌ها را قبل از این که حتی وارد وضعیتی شوند که از آن می‌ترسند، تجربه کنند. در برخی موارد، شرایط می‌تواند آنقدر شدید باشد که افراد از انجام فعالیت‌های روزانه مانند رفتن به بانک یا سوپرمارکت اجتناب کنند و بیشتر ساعات روز را در خانه بمانند.

موسسه ملی بهداشت روانی تخمین می‌زند که ۰.۸ درصد بزرگسالان آمریکایی آگورافوبیا دارند. حدود ۴۰ درصد از این افراد دارای شرایط پیشرفته و حاد هستند. افرادی که دچار آگورافوبیا هستند معمولا خودشان متوجه می‌شوند که ترس آن‌ها غیرمنطقی است، اما با این حال قادر به انجام هیچ کاری نیستند. این اختلال می‌تواند روابط شخصی و عملکرد آن‌ها در کار یا مدرسه را با اختلال مواجه کند.

اگر احتمال می‌دهید دچار اختلال آگورافوبیا شده‌اید، هرچه سریع‌تر به دنبال درمان بروید تا علائم خود را کنترل و مدیریت کنید. در این صورت کیفیت زندگی شما بهبود می‌یابد. بسته به شدت علائم شما، درمان ممکن است شامل داروها و تغییر سبک زندگی شما باشد.

نشانه‌های ابتلا به آگورافوبیا معمولا عبارتند از:

• ترس از ترک خانه برای مدت زمان طولانی
  • ترس از تنها بودن در مکان‌های عمومی
  • ترس از دست دادن کنترل در یک مکان عمومی
  • ترس از بودن در جایی که فرار از آن مشکل است، مانند یک ماشین یا آسانسور
  • اضطراب و یا تحریک

آگورافوبیا اغلب با حملات پانیک (وحشت­زدگی) همراه است. حملات پانیک مجموعه نشانه‌هایی هستند که گاهی در افراد مبتلا به اضطراب و اختلالات روانی رخ می‌دهند. حملات پانیک می‌تواند شامل طیف وسیعی از علائم فیزیکی شدید مانند:

• دردقفسه سینه
  • تشدید ضربان قلب
  • رعشه و لرزیدن
  • خفگی
  • تعرق
  • تهوع
  • بی‌حسی
  • شوروهیجان
  • تیک چشمک زدن
  • تب و لرز

افراد مبتلا به آگورافوبیا ممکن است هر زمان که وارد یک وضعیت استرس­زا می‌شوند، دچار حملات پانیک شوند، که این امر باعث افزایش ترس آن‌ها از حضور در چنین موقعیت­هایی می‌شود.

علت دقیق آگورافوبیا مشخص نیست، با این حال عوامل متعددی وجود دارند که باعث افزایش احتمال ابتلا به آگورافوبیا می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

• برخیاز هراس‌ها،مانندهراس از فضای تنگ و محصور یا اختلال اضطراب اجتماعی
  • نوعدیگریازاختلالاضطرابماننداختلالاضطرابعمومییااختلالوسواسی-جبری
  • سابقهسوءاستفادهجسمییاجنسی
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • وراثت

آگورافوبیا در زنان رایج‌تر از مردان است. ابتلا به این بیماری در هر سنی امکان‌پذیر است با این حال در سنین جوانی رایج‌تر است.

تشخیص

اگر با قرار گرفتن در حداقل دو مورد از موقعیت­های زیر دچار احساس ترس یا اضطراب شدید شوید، باید نگران شوید و بهتر است برای بررسی علائم آگورافوبیا اقدام کنید.

• استفاده ازوسایل حملونقلعمومیمانندقطاریااتوبوس
  • درفضایباز،مانندفروشگاهیامحوطهپارکینگ
  • درفضاهایمحصورمانندآسانسوریاماشینبودن
  • درمیانانبوهمردم بودن
  • تنها و دور از خانه و خانواده بودن

بدن ما در مواجهه با اضطراب ناشی از آگورافوبیا از خود واکنش نشان می­دهد. آزمون SRE با بررسی دقیق این واکنش­ها که همان علائم آگورافوبیا هستند، می­تواند در تشخیص و کنترل علائم آگورافوبیا بسیار مؤثر باشد.

چندین درمان مختلف برای آگورافوبیا وجود دارد و ممکن است پزشک با توجه به علائم و شدت آن­ها، از بیش از یک روش برای درمان استفاده کند.

روان‌درمانی

گفتاردرمانی: شامل ملاقات با درمانگر یا دیگر متخصصان سلامت روانی به طور منظم است. که به شما این فرصت را می‌دهد که در مورد ترس‌ها و هر موضوعی که ممکن است ترس شما را تشدید کند، صحبت کنید. روان‌درمانی اغلب با درمان از طریق داروها برای اثربخشی مطلوب، ترکیب می‌شود. به طور کلی یک درمان کوتاه‌مدت است که به محض این که بتوانید با ترس و اضطراب خود کنار بیایید، می­توان با تشخیص متخصص آن را متوقف کرد.

درمان رفتاری شناختی (CBT): درمان رفتاری شناختی رایج‌ترین شکل از روان‌درمانی است که برای درمان افراد مبتلا به آگورافوبیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. CBT  می‌تواند به شما کمک کند احساسات و دیدگاه‌های تحریف‌شده مرتبط با آگورافوبیا را درک کنید. همچنین می‌تواند به شما یاد دهد که با جایگزین کردن افکار تحریف‌شده با افکار سالم، چطور با موقعیت‌های استرس­زا کنار بیایید و به شما اجازه می‌دهد تا حس کنترل بر روی زندگی خود را به دست آورید.

قرار گرفتن در شرایط هراس: درمان به روش مواجهه روشی است برای درمان اختلالات اضطرابی که در آن بیمار را در معرض عامل اضطراب­آور قرار می­دهند تا با آن سازگار شود. این درمان به شما کمک می‌کند بر ترس خود غلبه کنید. برای درمان آگورافوبیا، شما به آرامی در معرض شرایط یا مکان‌هایی که از آن‌ها می‌ترسید، قرار می‌گیرید تا در نهایت نسبت به آن سازگار شوید.

دارودرمانی

داروهای خاص می‌توانند به تسکین علائم حمله ترس و وحشت شما کمک کنند. داروهای بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب از جمله این داروها هستند.

تغییر سبک زندگی

تغییرات در سبک زندگی لزوما به درمان قطعی آگورافوبیا سبب نمی‌شود، اما ممکن است به کاهش اضطراب روزمره کمک کنند:

• ورزش کردن به طور مرتب برای افزایش تولید مواد شیمیایی مغزکه باعث احساس شادی وآرامش میشود
  • یک رژیم غذایی سالم که شامل غلات،سبزیجات وپروتئین کم‌چرب که باعث می‌شود
  • تمرین مدیتیشن روزانه یا تمرینات  تنفسی عمیق برای کاهش اضطراب ومبارزه با هجوم حملات پانیک

منابع

منبع: healthline

کلینیک اضطراب و وسواس

کلینیک اضطراب، وسواس و درد، به درمان اختلالاتی می پردازد که اضطراب ریشه شکل گیری آن‌ها است.

کلینیک اضطراب و وسواس

کلینیک کودک و خانواده

در كلینیك کودک و خانواده، هدف این است كه به كل پازل خانواده و شیوه ای كه این پازل كنار هم چیده می شود، توجه شود؛ نه این كه فقط به یك تكه پازل توجه شود.

کلینیک کودک و خانواده

عکس مربوط به آموزش و ارتقا سلامت

چرا نمی‌توانیم تمرکز کنیم؟

امروزه عوامل مهمی مانند تمرکز و توجه که در زندگی افراد نقشی کلیدی دارند، بنا به دلایل اجتماعی و فردی رفته رفته رو به کاهش