سندرم Tourette (زیر ذره‌بین)

سندرم Tourette، نوعی بیماری عصبی است که با حرکات تکراری، غیر ارادی و تولید صدا، به نام tics شناخته می شود. این اختلال برای اولین بار توسط Dr. Georges Gilles de la Tourett، روانشناس پیشگام فرانسوی در سال ۱۸۸۵، در یک نجیب زاده فرانسوی ۸۶ ساله، توصیف شد.

علائم اولیه TS معمولاً ابتدا در دوران کودکی مشاهده می شود که متوسط ​​شروع آن بین سنین ۳ تا ۹ سال است. سندروم تورت TS در افراد از همه گروه های قومی رخ می دهد. مردان حدود سه تا چهار برابر بیشتر از زنان مبتلا می شوند.

تخمین زده می شود که ۲۰۰۰۰۰ آمریکایی شدیدترین نوع سندروم TS را دارند و حتی در یک نفر از هر ۱۰۰، علائم خفیف تری از قبیل حرکات مزمن یا تیک های صوتی وجود دارد. اگرچه TS می تواند یک بیماری مزمن با علائم ماندگار در طول زندگی باشد، اما اکثر مبتلایان به این بیماری در نوجوانی، بدترین علائم تیک را تجربه می کنند و در اواخر نوجوانی بهبود می یابند و به بزرگسالی ادامه می یابد.

تیک ها به صورت ساده یا پیچیده طبقه بندی می شوند. تیک های حرکتی ساده حرکات ناگهانی، کوتاه و تکراری هستند که تعداد محدودی از گروه های عضلانی را شامل می شوند. برخی از نکات ساده متداول شامل پلک زدن چشم و سایر حرکات چشم، تغییر حالت صورت، جمع شدن شانه، و تکان دادن سر یا شانه است.

تیک های صوتی، ممکن است شامل صداهای تکراری یا صدای زوزه زدن باشد. تیک های پیچیده، الگوهای هماهنگ و حرکات متمایز، چندین گروه عضلانی را شامل می شوند. تیک های پیچیده ی حرکتی ممکن است شامل حرکات صورت باشد که همراه با پیچ و تاب سر و شانه می باشد.

سایر تیک های پیچیده حرکتی ممکن است هدفمند به نظر برسند، از جمله خر خر کردن یا لمس اشیاء، پرش ، خم شدن. موارد صوتی ساده ممکن است شامل پاکسازی گلو، خرخر کردن، زوزه زدن یا پارس کردن باشد. علائم صوتی پیچیده تر شامل کلمات یا عبارات است.

شاید دراماتیک ترین و ناتوان کننده ترین تیک ها شامل حرکاتی باشد که منجر به صدمه به خود می شود. مانند مشت زدن به صورت یا صوتهایی مانند گفتن کلمات نامناسب اجتماعی مانند فحش دادن یا تکرار کلمات یا عبارات دیگران. با این حال، این فقط در تعداد کمی (۱۰ تا ۱۵ درصد) از افراد مبتلا به سندروم تورت TS وجود دارد.

تیک ها اغلب با هیجان یا اضطراب، بدتر می شوند و در هنگام فعالیت های آرام و متمرکز بهبود می یابند. تجربیات جسمی خاص می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن تیک ها شود، به عنوان مثال یقه های تنگ ممکن است باعث ایجاد تیک گردن شود، یا شنیدن صدای پاک کردن گلو، می تواند صداهای مشابه را در فرد تحریک کند. تیک ها در طول خواب از بین نمی روند، اما اغلب به طور قابل توجهی کاهش می یابند.

تشخیص

پزشکان بعد از بررسی اینکه بیمار حداقل ۱ سال دارای تیک حرکتی و صوتی بوده است، وجود و علائم تیک را تایید می کنند و تشخیص می دهند. وجود سایر شرایط عصبی یا روان شناختی، همچنین می تواند به پزشکان در تشخیص بیماری کمک کند. علائم آتیپیک یا تظاهرات غیرعادی (به عنوان مثال، شروع علائم در بزرگسالی) ممکن است به تخصص خاصی برای تشخیص نیاز داشته باشد.

هیچ آزمایش خون، آزمایشگاه یا تصویربرداری لازم برای تشخیص وجود ندارد. در موارد نادر، مطالعات تصویربرداری عصبی، مانند تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT)، مطالعات الکتروانسفالوگرام (EEG) یا آزمایش خون خاص، ممکن است مورد استفاده قرار گیرد تا شرایط دیگری را که ممکن است با TS اشتباه گرفته شود، تشخیص دهد.

از آنجا که علائم تیک اغلب باعث ایجاد اختلال نمی شود، اکثر مبتلایان به سندروم تورت (تیک) نیاز به هیچ دارویی برای سرکوب آن ندارند. با این حال، داروهای مؤثر برای کسانی که علائم موجود در عملکرد روزانه ی آن ها اختلال ایجاد می کند، وجود دارد. نورولپتیک ها (داروهایی که ممکن است برای درمان اختلالات روان شناختی مورد استفاده قرار گیرند) بهترین داروهای مفید برای سرکوب تیک هستند.  برخی از آنها مؤثرتر هستند (برای مثال، هالوپریدول و پیموزید).

متأسفانه، هیچ داروی واحدی که در مورد همه مبتلایان به سندروم تورت TS مفید باشد، نیست. همچنین، هیچ دارویی علائم را به طور کامل از بین نمی برد. علاوه بر این، تمام داروها دارای عوارض جانبی هستند. بسیاری از عوارض عصبی با شروع به آرامی کاهش دوز، در صورت بروز عوارض جانبی، قابل کنترل هستند. شایع ترین عوارض عصبی، شامل آرام بخشی، افزایش وزن و کسل کنندگی است.

داروهای مؤثر نیز برای درمان برخی از اختلالات رفتاری عصبی مرتبط که در بیماران مبتلا به سندروم تورت TS وجود دارد، در دسترس هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که داروهای محرک مانند متیل فنیدات و دکستروآفتامین می توانند علائم ADHD را در افراد مبتلا به سندروم تورت TS کاهش دهند بدون اینکه باعث تشدید تیک شوند.

از روش هایی مانند آموزش و آگاهی رسانی نیز می توان برای بهبود علائم، استفاده کرد. همچنین تحقیقات مرکزی به نام مداخله های شناختی رفتاری برای Tic، یا CBITنشان داد که آموزش حرکت داوطلبانه در پاسخ به نیازهای اولیه، می تواند علائم بیماری را کاهش دهد.

پیشگیری

اگرچه علائم TS غیر ارادی است، بعضی از افراد گاهی اوقات می توانند سرکوب یا پنهان کنند، یا در غیر این صورت می توانند در تلاش باشند تا تأثیر آن ها را به حداقل برسانند. با این حال، افراد مبتلا به TS معمولاً هنگام سرکوب تیک خود، تا حد زیادی تنش زیادی را متحمل می شوند، تا جایی که احساس می کنند تیک باید بیان شود. به نظر می رسد که تیک ها در پاسخ به یک محرک محیطی، عمدی هستند، اما چنین نیستند.

آزمایشگاه روان سنجی و نقشه

آزمایشگاه روان سنجی و نقشه